dnes je 26.4.2024

Input:

17.8.3.2.1 Zpráva pro oddlužení, zpráva o přezkumu, zvláštní rozhodnutí o subjektivní ne/přípustnosti oddlužení

27.3.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

17.8.3.2.1
Zpráva pro oddlužení, zpráva o přezkumu, zvláštní rozhodnutí o subjektivní ne/přípustnosti oddlužení

Mgr. Ivana Mlejnková

Lhůta k podání zpráv

Jak je vysvětleno v části 9.3.2, jestliže insolvenční soud s rozhodnutím o úpadku dlužníka spojil rozhodnutí o povolení oddlužení (§ 148 odst. 3 IZ), podle právní úpravy účinné od 1. 7. 2017 (novela IZ provedená zákonem č. 64/2017 Sb.) podle nového znění § 136 odst. 2 písm. f) IZ současně uloží insolvenčnímu správci podat – spolu se soupisem majetkové podstaty – také zprávu pro oddlužení upravenou v novém § 398a IZ a zprávu o přezkumu upravenou v novém § 410 odst. 2 IZ, a to nejpozději do 30 dnů po uplynutí lhůty k přihlášení pohledávek, jež (dle § 136 odst. 3 IZ) činí 30 dnů od rozhodnutí o úpadku (počítáno od tohoto rozhodnutí jde tedy o lhůtu 30 + 30 dnů).

K tomu dlužno dodat, uvedená lhůta má povahu pořádkové procesní lhůty (s jejím marným uplynutím zákon žádný přímý důsledek nespojuje), insolvenční soud ji může prodloužit – na žádost insolvenčního správce a jen v objektivně odůvodněných případech, kdy tyto důvody nebyly správcem nikterak nezaviněny. Třebaže lze takové případy předpokládat, insolvenční soud nemůže důvody takového opatření nijak předjímat, tj. nepřipadá v úvahu, aby tuto lhůtu předem (již při povolení oddlužení) určoval jinak (delší).

A) ZPRÁVA PRO ODDLUŽENÍ

V případě rozhodnutí o povolení oddlužení spojeného s rozhodnutím o úpadku zpráva pro oddlužení – ve spojení se zprávou o přezkumu a soupisem majetkové podstaty – je podkladem zejména k rozhodnutí o způsobu oddlužení, resp. k posouzení, zda a při jakém způsobu provedení oddlužení lze předpokládat uspokojení nezajištěných věřitelů alespoň v minimálním zákonném rozsahu, jak vyžaduje § 395 odst. 1 písm. b) IZ (část 9.3.1), a též k posouzení případné žádosti dlužníka o určení nižších než zákonem určených splátek (pro případ oddlužení ve formě splátkového kalendáře), pokud ji podle § 391 odst. 2 IZ a § 398 odst. 4 IZ (ve znění účinném od 1. 7. 2017) včas podal (část 9.4.1).

Náležitosti

Zprávu pro oddlužení insolvenční správce podle § 398a odst. 1 a 2 IZ sestaví s těmito náležitostmi:

  1. zhodnotí předpokládané plnění věřitelům při realizovaných způsobech oddlužení, tj. pro případ toho kterého způsobu oddlužení,
  2. upozorní na případné jím zjištěné skutečnosti bránící schválení oddlužení (skutečnosti, které by jinak odůvodňovaly odmítnutí či zamítnutí návrhu na povolení oddlužení) viz § 403 odst. 1 IZ ve znění účinném od 1. 7. 2017 a část 9.4.3,
  3. navrhne způsob řešení (provedení) oddlužení; podle § 398 odst. 1 IZ ve znění účinném od 1. 7. 2017 přitom (jedině) k návrhu insolvenčního správce, a při výslovném souhlasu dlužníka, lze oddlužení provést též plněním splátkového kalendáře kombinovaného se současným zpeněžením majetkové podstaty nebo její určené části (viz část 9.4.1),
  4. navrhuje-li provést oddlužení plněním splátkového kalendáře (výhradně nebo ve zmíněné kombinaci se zpeněžením)
    • připojí propočet předpokládaného uspokojení nezajištěných věřitelů,

    • připojí návrh distribučního schématu splátkového kalendáře pro jednotlivé nezajištěné věřitele, jež obsahuje výčet jednotlivých nezajištěných věřitelů a jejich pohledávek, které mají být do případného splátkového kalendáře pojaty, a vypočtený poměr jejich uspokojení; toto distribuční schéma – jestliže zpráva pro oddlužení v dále popsaném námitkovém řízení obstojí – bude soudem použito pro případné rozhodnutí o schválení oddlužení ve formě splátkového kalendáře ve smyslu § 406 odst. 3 písm. a) IZ ve znění účinném od 1. 7. 2017 [viz část >9.5 ad B)],

    • vyjádří se k případné žádosti dlužníka o určení nižších splátek podané podle § 391 odst. 2 a § 398 odst. 4 IZ (viz část 9.4.1 pod heslem "SOUDEM STANOVENÉ NIŽŠÍ SPLÁTKY")

  5. je-li do majetkové podstaty zahrnuta nemovitá věc, připojí znalecký posudek, který k ocenění obvyklé ceny dané nemovité věci na účet majetkové podstaty pořídí, pokud jiný aktuální znalecký posudek není k dispozici.

Při kalkulaci předpokládaného plnění dlužníka pro eventuální splátkový kalendář a při sestavení příslušného distribučního schématu insolvenční správce vezme v úvahu pravidla týkající se realizace oddlužení ve formě splátkového kalendáře vyložená v části >9.5 ad B) pod heslem "Popřené pohledávky", "Pohledávky vázané na podmínku" a dále po heslem "VYSVĚTLIVKY k oddlužení splátkovým kalendářem". V části >9.2.2.1 je také zdůrazněno, že v insolvenčním řízení manželů je třeba rozlišit případné totožné pohledávky přihlášené vůči oběma manželům tak, aby v tomto jejich společném řízení nebyly uspokojovány duplicitně.

Nepovinný formulář, elektronický způsob podání

K sestavení zprávy pro oddlužení je určen formulář, který je (i s pokyny k vyplnění) uveřejněn na internetových stránkách ministerstva spravedlnosti – viz www.justice.cz v sekci Formuláře ke stažení, konkrétně pod URL adresou https://isir.justice.cz/isir/common/stat.do?kodStranky=FORMULAR . Nejde však o povinný formulář, tj. insolvenční správce není povinen tento formulář k předložení zprávy pro oddlužení použít. Musí však dodržet předepsaný elektronický způsob tohoto podání podle § 80a odst. 1 IZzavedeného s účinností od 1. 7. 2017, jemuž jako osoba s datovou schránku zřízenou bez žádosti (povinně) podléhá [ledaže by tu insolvenční soud ad hoc shledal výjimečné důvody pro akceptaci listinného podání (zprávy) podle § 80a odst. 1 věty druhé IZ, jestliže o to správce při podání zprávy požádal – k tomu viz výklad v části 9.2.2 ad A)]. Pokud by insolvenční správce svoji zprávu – ať již za užití uveřejněného formuláře, nebo nikoliv ve formulářové podobě – nepředložil předepsaným elektronickým způsobem, ač mu v tom objektivně nic nebránilo, jde o vadu podání (viz § 80a odst. 2 IZ), již insolvenční soud (protože ohledně tohoto podání IZ nestanoví jinak) odstraňuje postupem podle § 43 OSŘ s tím, že dokud nebude odstraněna, k takto vadně podané zprávě se podle § 43 odst. 2 věty druhé OSŘ nepřihlíží.

B) ZPRÁVA O PŘEZKUMU

V případě rozhodnutí o povolení oddlužení spojeného s rozhodnutím o úpadku se přezkoumání přihlášených pohledávek – včetně jejich uznávání či popírání ze strany dlužníka a insolvenčního správce – neděje prostřednictvím přezkumného jednání podle § 190 a § 191 IZ (část 5.3.1), nýbrž náhradní zvláštní procedurou popsanou podrobně v části >9.5.1.3. Tuto proceduru insolvenční správce završí zprávou o přezkumu upravenou v 410 odst. 2 IZ, již předloží insolvenčnímu soudu ve shora uvedené lhůtě a s níž insolvenční soud dále naloží (stejně jako se zprávou pro oddlužení) postupem podle § 398a odst. 4 až 6 IZ s tím, že pak o této zprávě (tj. jen o zprávě o přezkumu) rozhodne způsobem stanoveným v § 410 odst. 3 a 4 IZ.

Náležitosti

Zpráva o přezkumu fakticky nemá vlastní (zvláštní) obsah. Podle § 410 odst. 2 poslední věty IZ sestává z těchto součástí:

  1. záznam o jednání s dlužníkem podepsaný insolvenčním správcem a dlužníkem (viz část >9.5.1.3),
  2. seznam přihlášených pohledávek sestavený insolvenčním správcem podle § 189 odst. 1 IZ (ve znění účinném od 1. 7. 2017), ve kterém u každé z pohledávek výslovně uvede, zda ji on sám, dlužník nebo některý přihlášený věřitel popírá nebo nepopírá; ke stanovisku dlužníka bude připojen i jeho podpis (v příloze seznamu "Přehled přihlášených pohledávek s uvedením popěrných úkonů dlužníka"), které insolvenční správce opatřil od dlužníka při jejich osobním jednání ad a) s tím, že svoje vlastní stanovisko k pohledávkám zařazeným do seznamu uvedl s konečnou platností v jeho verzi, již ke Zprávě připojil – viz část 5.2.3 ad C),
  3. doklad o písemném vyrozumění věřitele, jehož nevykonatelná přihlášená pohledávka byla popřena.

Z části povinný formulář, elektronický způsob podání

K sestavení samotné zprávy o přezkumu, stejně jako k pořízení záznamu o jednání s dlužníkem (součásti zprávy), může insolvenční správce užít nepovinný formulář, který je (i s pokyny k vyplnění) uveřejněn na výše uvedených internetových stránkách Ministerstva spravedlnosti, nicméně opět – ať již využije formulář, či nikoliv – musí dodržet předepsaný elektronický způsob tohoto podání podle § 80a odst. 1 IZ (viz shora).

Jak již bylo řečeno, další povinnou součástí této zprávy je ovšem také seznam přihlášených pohledávek, který insolvenční správce je povinen vždy předložit na předepsaném elektronickém formuláři (§ 189 odst. 4 IZ), zveřejněném na výše uvedených webových stránkách ministerstva spravedlnosti. Při nedodržení této povinné (formulářové) formy seznamu přihlášených pohledávek by se zřejmě jednalo (ve smyslu § 80a odst. 2 IZ) nejen o vadu tohoto seznamu, nýbrž celé zprávy o přezkumu, když předmětný seznam je její nedílnou součást (bez něj zpráva ztrácí stěžejní část svého obsahu). Tuto vadu by insolvenční soud (protože ohledně tohoto podání IZ nestanoví jinak) musel opět odstraňovat postupem podle § 43 OSŘ s tím, že dokud nebude odstraněna, k takto vadně podané zprávě se podle § 43 odst. 2 věty druhé OSŘ nepřihlíží.

K tomu nutno dodat, že požadavek předložení podání (zde seznamu přihlášených pohledávek) na elektronickém formuláři je splněn, jen pokud formulář byl v jeho elektronické podobě vyplněn, uložen a zaslán insolvenčnímu soudu (v opačném případě není zachována jeho elektronická podoba a s tím související vnitřní datová struktura dokumentu). Je pak otázkou, zda v případě seznamu přihlášených pohledávek, resp. celé zprávy po přezkumu přichází vůbec v úvahu případná akceptace listinného podání podle § 80a odst. 1 věty druhé IZ.

Odstranění nesprávností zpráv, jejich zveřejnění

Podle § 398a odst. 3 IZinsolvenční soud zprávu o přezkumu a zprávu pro oddlužení, jestliže byly podány náležitým způsobem a tedy k nim lze přihlížet (viz shora), přezkoumá a odstraní zpravidla po slyšení insolvenčního správcepřípadné chyby a nejasnosti v nich obsažené.

Jsou-li tyto zprávy (již) bezvadné, podle § 398a odst. 4 IZ insolvenční soud účastníky řízení (dlužníka a věřitele)

  • - uvědomí o podání obou zpráv jejich zveřejněním vyhláškou (zveřejní je v insolvenčním rejstříku podle § 71 odst. 3 IZ),
  • - uvědomí o tom, že do 7 dnů od zveřejnění obou zpráv v insolvenčním rejstříku mohou proti nim podat námitky; v případě Zprávy o přezkumu nelze uplatnit námitky vůči popěrnému úkonu (u této zprávy – vzhledem k absenci jejího vlastního obsahu – přicházejí v úvahu námitky jen ohledně jejích součástí, kdy nejspíše může jít o výhrady stran správnosti a úplnosti seznamu přihlášených pohledávek, vyznačení popěrného úkonu věřitele či jiných náležitostí seznamu plynoucích z § 189 odst. 1 IZ).

Fakticky tak dojde ke dvojímu zveřejnění zpráv v insolvenčním rejstříku: nejprve jakožto došlých podání vkládaných do (listinného) insolvenčního spisu [§ 421 odst. 1 písm. b) IZ] a poté v rámci uvědomění účastníků o těchto zprávách s poučením o jejich námitkovém právu, k jehož uplatnění počíná běžet lhůta až od tohoto zveřejnění zpráv (§ 398a odst. 4 IZ). Se shora uvedeného přitom plyne, že insolvenční soud proveden uvědomení účastníků se zveřejněním zpráv vždy současně, tj. až budou obě bezvadné.

K tomu, z jakých důvodů insolvenční soud musí věnovat náležitou pozornost prověření obsahové správnosti obou zpráv před tím, než je zveřejní a předloží účastníkům k případným námitkám, je podáno vysvětlení níže pod heslem "Poznámka ke zprávám".

Rozhodnutí o případných námitkách proti zprávám

Jestliže některý z účastníků řízení proti zprávě o přezkumu nebo proti zprávě pro oddlužení podá námitky, insolvenční soud podle § 398a odst. 5 IZstejnopis podaných námitek doručí insolvenčnímu správci a určí mu lhůtu, nikoliv delší než 10 dnů, k tomu, aby (podle povahy námitky) provedl

  • - případné doplnění přezkoumání přihlášených pohledávek či jinou opravu zprávy o přezkumu, nebo
  • - případnou opravu zprávy pro oddlužení.

V této soudem stanovené lhůtě pak insolvenční správce

  • - buď provede příslušnou opravu či doplnění té které zprávy napadené námitkami a předloží ji znovu v řádné podobě (zprávu pro oddlužení s náležitostmi podle § 398a odst. 1 a 2 IZ, zprávu o přezkumu s náležitostmi podle § 410 odst. 2 IZ), anebo
  • - sdělí insolvenčnímu soudu, že námitky neshledal důvodnými.

Za účelem projednání námitek insolvenční soud může (a tedy nemusí) nařídit jednání, ke kterému pak předvolá dlužníka, insolvenčního správce, věřitelský výbor a věřitele, kteří podali námitky.

Následně insolvenční soud podle § 398a odst. 6 IZrozhodne o námitkách, a to nejpozději v rozhodnutí o neschválení či schválení oddlužení (§ 405 odst. 1, § 406 IZ – viz část 9.5). Proti rozhodnutí o námitkách není odvolání přípustné.

(Pozn.: V § 398a odst. 6 IZ – i v dalších ustanoveních zavedených s účinností od 1. 7. 2017 – je odkaz na rozhodnutí o neschválení či schválení oddlužení proveden odkazem na "rozhodnutí podle § 404 nebo 405", ačkoliv namísto odkazovaného § 404 IZ je nepochybně míněn § 406 IZ o schválení oddlužení.)

Rozhodnutí o zprávě o přezkumu

Ustanovení § 410 odst. 3 IZ předepisuje, že nejpozději v rozhodnutí o neschválení či schválení oddlužení insolvenční soud také zvlášť – vždy bez jednání – rozhodne (pouze) o zprávě o přezkumu, a to tak, že

  1. schválí zprávu, nejsou-li vůči ní podány žádné námitky podle § 398a odst. 4nebo podané námitky nejsou důvodné,
  2. nařídí doplnění nebo změnu zprávy, pokud některé námitky, jež nemění její základní obsah, jsou důvodné, nebo
  3. odmítne zprávu, pokud shledá, že námitky proti ní vznesené důvodně zpochybňují zprávu jako celek; v tomto případě uloží insolvenčnímu správci, aby – ve lhůtě, kterou mu určí – znovu provedl přezkoumání přihlášených pohledávek a předložil novou zprávu o přezkumu a novou zprávu pro oddlužení.

Podle § 410 odst. 4 IZ rozhodnutí o zprávě o přezkumu nemusí obsahovat odůvodnění, jestliže proti zprávě nebyly podány

Nahrávám...
Nahrávám...